menu
tytul: Przeplatka auriniatytul: Rośliny żywicielskie i nektarodajne przelatki maturnytytul: Jak obserwować motyletytul: Motyle leśnetytul: Gatunki wskaźnikowe i osłonowe wśród motylitytul: Programy ochrony motyli w Polsce i na świecietytul: Tajemnice nazw motylitytul: Polska Czerwona Księga Zwierząt

Edukacja

Edukacja, z łacińskiego wychowanie, to pojęcie nierozłącznie związane z szeroko rozumianym rozwojem intelektualnym człowieka. Może być traktowana jako proces o charakterze zdobywania wiedzy, wychowanie lub po prostu jako kształcenie (np. cech lub umiejętności).

Edukacja niewątpliwie jest siłą jednostek i całych społeczeństw. Służy ogólnemu rozwojowi (napędza progres) oraz wpływa na kształtowanie postaw, opinii oraz sposób postrzegania świata. W związku z tym edukacja we wszelkich swoich formach (formalnych/nieformalnych) i przejawach jest doskonałym narzędziem, które powinno być wykorzystywane także w odniesieniu do mówienia o współczesnych problemach ochrony przyrody.

Umiejętne przekazywanie (w interesujący sposób) społeczeństwu informacji o gatunkach, siedliskach i ich walorach sprzyja ochronie. Edukatorzy pracujący wedle zasady: „od informacji do wiedzy – od wiedzy do mądrości” przyczyniają się do zmiany stosunku społeczeństwa do przyrody.

Szczególne miejsce w edukowaniu społeczeństwa na polu środowiskowym zajmuje tzw. edukacja ekologiczna. Jej założeniem jest kształcenie i wychowywanie społeczeństwa w duchu poszanowania środowiska przyrodniczego zgodnie z hasłem myśleć globalnie – działać lokalnie. Edukacja ekologiczna jest skierowana do wszystkich grup społecznych, począwszy od dzieci przez młodzież na pokoleniu seniorów skończywszy. Obejmuje swoim zakresem różne zawody od nauczycieli, przez techników, inżynierów, projektantów do menadżerów i urzędników.

Ten szeroki wachlarz odbiorców podyktowany jest ideą zmiany świadomości ekologicznej lub podniesieniem jej poziomu, poprzez propagowanie konkretnych zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, upowszechnianie wiedzy o przyrodzie i potrzebie oraz formach jej ochrony.

Edukacja ekologiczna zaczyna odgrywać szczególną rolę w czasach, gdy w programach szkolnych tak niewiele jest przyrodoznawstwa. Stąd zwłaszcza edukacja dzieci i młodzieży ma tu ogromne znaczenie. Wiele działań na tym polu podejmowanych jest przez organizacje pożytku publicznego, takie jak fundacje, stowarzyszenia i organizacje non-profit. Działania o charakterze edukacyjnym proponowane są także przez podmioty odpowiedzialne za gospodarowanie zasobami przyrodniczymi, takimi jak lasy państwowe czy służby parków narodowych i krajobrazowych.

oserwisie
imgstopka
link terra